Prawo lotnicze w Unii Europejskiej - Printable Version +- forumbis.voyageforum.pl - Forum miłośników podróży, relacje, fotografie, porady (https://forumbis.voyageforum.pl) +-- Forum: Niezbędnik podróżnika (https://forumbis.voyageforum.pl/forumdisplay.php?fid=16) +--- Forum: Prawa turystyczne (https://forumbis.voyageforum.pl/forumdisplay.php?fid=17) +--- Thread: Prawo lotnicze w Unii Europejskiej (/showthread.php?tid=10) |
Prawo lotnicze w Unii Europejskiej - Pixi - 14-02-2019 1. Jeżeli lot został odwołany, pasażer ma prawo do zwrotu kosztów, zmiany planu podróży, prawo do uzyskania pomocy i odszkodowania. Ma wybór między : - zwrotem ceny biletu i w przypadku lotu z przesiadką, lotem powrotnym do portu odlotu w najwcześniejszym możliwym terminie, - zmianą planu podróży do miejsca docelowego przy najbliższej okazji, - zmianą planu podróży w późniejszym terminie, W niektórych przypadkach jeszcze może dostać odszkodowanie. Jeśli przewoźnik poinformował o odwołaniu lotu min. 2 tygodnie przed odlotem, lub poinformował i zaproponował inne połączenie na min. 7 dni przed lotem, odszkodowanie nie przysługuje. 2. W przypadku opóźnienia lotu pasażer ma prawo do : - uzyskania pomocy, zwrotu kosztów i do lotu powrotnego, w zależności od długości opóźnienia i długości trasy. - jeżeli dotarł do miejsca docelowego z co najmniej 3-godzinnym opóźnieniem ma prawo do odszkodowania : - 250 € dla lotów o długości do 1.500 km - 400 € dla lotów wewnątrzwspólnotowych o długości powyżej 1.500 km - 400 € dla lotów innych niż wewnątrzwspólnotowe o długości od 1.500 km do 3.500 km - 600 € dla lotów innych niż wewnątrzwspólnotowe o długości powyżej 3.500 km Jeżeli linie lotnicze zaproponują zmianę planu podróży z dotarciem do miejsca docelowego z opóźnieniem 2-, 3- lub 4-godzinnym, kwota odszkodowania może zostać zmniejszona o 50 %. 3. W przypadku odmowy przyjęcia na pokład z powodu braku miejsc mimo rezerwacji pasażer ma prawo do nieodpłatnej pomocy : - napoje, posiłki, zakwaterowanie (jeśli rezerwację przeniesiono na następny dzień) - transport do miejsca zakwaterowania i z powrotem do portu lotniczego - 2 rozmowy telefoniczne, 2 dalekopisy, 2 przesyłki faksowe lub 2 e-mailowe - otrzymanie odszkodowania. 4. W przypadku uszkodzenia lub zagubienia bagażu lub opóźnienia jego dostarczenia pasażer może mieć prawo do odszkodowania w wysokości do 1220 €. Po stwierdzeniu zniszczenia lub zagubienia bagażu należy : - zgłosić się do odpowiedniego biura w hali przylotów i dokonać reklamacji, - wypełnić na lotnisku otrzymany formularz PIR, - zapoznać się z warunkami reklamacji przewoźnika aby przygotować żądane dokumenty, - złożyć reklamację do linii lotniczej w terminach : 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu i 21 dni od odbioru opóźnionego bagażu. |